Det rummelige arbejdsmarked

Der sker i disse år mange ændringer af forholdene på arbejdsmarkedet. Flere borgere skal have sikret sig en plads på arbejdsmarkedet, og der er fokus på, at alle skal yde en aktiv indsats, hvis det er muligt. I Favrskov kan vi glæde os over, at det er lykkedes at få mange ledige i job, og dermed har vi opnået en meget lav ledighed.

Kommunens jobcenter skal fortsat medvirke til, at så mange borgere som muligt kommer i ordinær beskæftigelse. Desuden skal der gøres en særlig indsats for de borgere, som har svært ved at fastholde en plads på det ordinære arbejdsmarked.

Socialdemokratiet vil:

• yde en aktiv beskæftigelsesindsats via kommunens jobcenter, så ledige bliver hjulpet i job eller uddannelse hurtigst muligt
  • fortsat øge søgningen til erhvervsuddannelserne, bl.a. gennem deltagelse i SKILLS og brobygning
  • sikre et velfungerende Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU), så unge kan få bedst mulig hjælp til uddannelse og beskæftigelse
  • at efteruddannelse og opkvalificering bliver brugt aktivt for at give ledige nye jobmuligheder
  • sikre at fleksjob, jobrotation og andre ordninger bliver brugt aktivt for at fastholde flest mulige på arbejdsmarkedet
  • gøre en særlig indsats for borgere som er uden offentlig forsørgelse, så de kan blive en del af arbejdsmarkedet
  • aktivt støtte samarbejdet og de gode relationer mellem kommunen, fagbevægelsen og erhvervslivet, så ledige jobs hurtigt bliver besat.