Vores politik

Her på siden kan du læse hele vores valgprogram under overskriften:

Tryghed og stabilitet de næste fire år

Socialdemokratiet har nu i to valgperioder haft borgmesterposten. Det har sikret et bredt politisk samarbejde i byrådet, hvor der gennem årene har været bred enighed om langt de fleste beslutninger. Alle partier bliver inddraget og hørt, og alle har mulighed for at få mærkesager gennemført. De fleste budgetter er gennemført i fuld enighed eller med meget store flertal, og det giver stabilitet i forhold til borgerne og de ansatte.

Borgerne er blevet lyttet til – blandt andet gennem mange borgermøder, høringer og ansættelsen af en borgerombudsmand. Der er indført ’styrket borgerkontakt’, hvor administrationen i højere grad kontakter borgerne telefonisk i stedet for at skrive. Det giver kortere sagsbehandlingstid og større tilfredshed. Vi har haft en konstruktiv og positiv kontakt til Folketinget, hvilket har kunnet aflæses i fx linjeføringen af Viborgvej samt støtte til forundersøgelser af letbaneprojekt i Hinnerup og trinbræt i Laurbjerg.

Efter nogle svære år med nedsmeltning af verdensøkonomien er vi nu igen i vækst, og der er skabt mange nye udstykninger i fx Hadsten, Hammel, Hinnerup, Søften og Lading. Vi har vist, at man uden de store overskrifter kan skabe mange synlige resultater, og at vi er i stand til at sikre samarbejde og stabilitet i byrådet. Med Nils Borring som borgmester har vi en politiker, der af mange opleves som ”borger-mester” for alle borgere i Favrskov Kommune.

Derfor har vi brug for, at Nils fortsætter i spidsen for et samarbejdende byråd.

Vi har beskrevet vores mærkesager under disse 17 overskrifter:

Styr på økonomien

Et stort ansvar for klima og miljø

Naturen skal benyttes og beskyttes

Fremtidens bomuligheder

Landsbyerne og det åbne land

Gode forbindelser og sikker trafik

Erhvervsvenlighed og iværksætteri

Det rummelige arbejdsmarked

Integration af flygtninge i Favrskov

Et sundt og godt liv

Tilbud til handicappede og psykisk syge borgere